Päivi Räsäsen lyhyestä twiitistä tuli periaatekysymys, joka sai kansainvälisen lakimiesjärjestön tekemään hänelle testin
Valtakunnansyytetty-kirja on tehty Päivi Räsäsen näkökulmasta, mutta se esittelee myös hänen syyttäjiensä ajatuksia. Kaikki katsovat olevansa oikealla asialla.
Toimittaja Danielle Miettisen uutuuskirja Valtakunnansyytetty (Perussanoma 2022) kertoo kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) saamista syytteistä ja oikeuskäsittelystä hänen näkökulmastaan. Kirja ei silti tyydy kuvaamaan tapahtumia vain Räsäsen silmälasien läpi, vaan esittelee myös hänestä rikosilmoituksia tehneen yksityishenkilön ja syyttäjien näkemykset.
Kun kirjan kannet sulkee, on käynyt harvinaisen selväksi, että Räsäsen oikeudenkäynnissä on kyse kokoaan isommasta periaatekysymyksestä. Sellaisesta, jossa kaikki osapuolet katsovat olevansa oikealla asialla ja puolustavansa yhteiskunnan kannalta elintärkeitä arvoja. Räsäselle ja hänen tukijoilleen ne ovat sanan- ja uskonnonvapaus, syyttäjäpuolelle yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto.
Miettinen haluaa inhimillistää Räsäsen tiukkaa julkikuvaa kertomalla hänen hiihtoretkistään puolison kanssa, isoäitiydestä ja siitä, millaisia itse tehtyjä leivonnaisia hän tarjoaa ulkomaisille tukijoilleen. Kirjan ydinantia ovat kuitenkin oikeustapauksen eri vaiheet. Niitä Miettinen käy läpi perusteellisesti: poliisikuulustelut, esitutkinnan lopettaminen, uusi esitutkinta, syytteet, puolustuksen rakentaminen ja Helsingin käräjäoikeudessa käytetyt puheenvuorot saavat runsaasti palstatilaa.
Oikeuskäsittelyllä haetaan ennakkotapausta siitä, miten kiihottaminen kansanryhmää vastaan -lakipykälä istuu tai ei istu uskonnolliseen puheeseen ja miten eri perusoikeuksia painotetaan suhteessa toisiinsa. Koska syytteessä on oppositiopuolueen kansanedustaja, oikeus joutuu pohtimaan myös demokratian kannalta tärkeää poliittisen toiminnan korkeaa sananvapauden suojaa.
Vaikka Raamattu ei ole kirjana syytteessä, sen tulkinta ja käyttö mielipiteiden perusteluna on oikeudessa väistämättä esillä. Tästä nousee Räsäsen ja hänen tukijoidensa korostama pelko, että jos Räsänen tuomitaan, Raamattua konservatiivisesti tulkitsevat joutuisivat sensuuriin. Käräjäoikeudessa keskusteltiin – nimenomaan syyttäjän aloitteesta – yllättävän paljon Raamatusta. Käräjäoikeus päätyi vapauttamaan Räsäsen kaikista syytteistä.
”Vähän twiittailin tuossa”
Päivi Räsänen kertoo kirjoittaneensa kirkon osallistumista Helsinki Prideen arvostelevan häpeä ja synti -twiittinsä tilanteessa, jossa hänen kotiseurakunnassaan Riihimäellä kiisteltiin seksuaalivähemmistöille suunnatusta sateenkaarimessusta. Kun Räsänen luki evankelis-luterilaisen kirkon lähteneen Priden kumppaniksi, hän ahdistui, kädet tarttuivat älypuhelimeen ja viesti lähti eteenpäin. ”Vähän twiittailin tuossa”, Räsänen kertoo letkauttaneensa miehelleen saunan lauteilla, ja yllättyneensä, kun twiitti johtikin poliisitutkintaan.
Kirjasta käy selväksi, että Räsäsen toiminnan taustalla on näkemys, jonka mukaan synti on julistettava synniksi, jotta ihmiset oivaltaisivat tarvitsevansa armoa. Vaikka hänen mielestään homoseksuaalinen identiteetti ei ole syntiä, homoseksuaaliset teot eli samaa sukupuolta olevien ihmisten välinen seksi on. Samalla tavalla Räsäsen mukaan kaikki miehen ja naisen välisen avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä.
Twiitissä siteeraamansa Raamatun roomalaiskirjeen kohtaa hän selostaa asianajajalleen näin: ”Tämä on ankara sana, olemme kaikki tässä listassa. Kritiikkini kirkkoa kohtaan on se, että kirkko kieltää homoseksuaalisten tekojen synnillisyyden. Esimerkiksi ahneuden ja varastamisen synnillisyyttä ei kielletä”.
Näkemyksessään homojen välisen seksin synnillisyydestä Räsänen on ehdoton: vaikka mitä tulisi, hän katsoo Raamatun niin opettavan. Sillä mitä ihmisen seksuaalisuudesta nykyisin tiedetään, ei ole hänelle tässä merkitystä. Syyttäjä Anu Mantilan oli käräjäoikeudessa vaikea ymmärtää tätä: ”Heteroseksuaalinen pariskunta elää avioliitossa ja he tekevät heteroseksuaalisia tekoja. Ja homoseksuaalinen pariskunta elää homoseksuaalisessa suhteessa ja tekee homoseksuaalisia tekoja. Miksi toinen on hylättävä ja toinen ei?”
Vääristelikö syyttäjä Päivi Räsäsen puheita?
Kirjan mukaan Päivi Räsänen oletti, että poliisitutkinta sujuisi nopeasti eikä asia etenisi oikeuteen. Toisin kävi: Räsänen istui tuntikausia kestäneessä poliisikuulustelussa. Vaikka poliisi päätti esitutkinnan nostamatta syytettä, valtakunnansyyttäjä käynnisti tutkinnan uudelleen.
Lopulta Räsästä vastaan oli käynnissä neljä esitutkintaa, joista kolme päättyi syytteeseen. Kun käräjäoikeus hylkäsi syytteet, syyttäjä päätti valittaa hovioikeuteen, ja voi olla, että käsittely etenee sieltäkin eteenpäin. Oikeuteen päätyivät twiitin lisäksi Räsäsen puheet Ruben Stillerin juontamassa keskusteluohjelmassa sekä pamfletti Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen.
Kyseisen pamfletin julkaisi Luther-säätiö vuonna 2004, pari vuotta sen jälkeen, kun samaa sukupuolta olevien parien parisuhteen rekisteröiminen tuli Suomessa mahdolliseksi. Stillerin ohjelmassa Räsäsen keskustelukumppanina oli pappi Kai Sadinmaa. Räsäsen esiintyminen Maria Veitolan Yökylässä -ohjelmassa sen sijaan ei johtanut syytteeseen.
Räsäsen lisäksi kirjassa kuullaan muun muassa hänestä rikosilmoituksia tehnyttä Harri Merosta ja valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaista. Meronen on luterilainen pappi. Hän kertoo, ettei voinut ymmärtää perusteita, joilla Räsäsen syytteet hylättiin käräjäoikeudessa. Hänen mielestään Räsäsen tekstejä ja esiintymisiä ei voi tulkita muuten kuin että Räsänen asettaa niissä homoseksuaalit alempiarvoiseen asemaan ja pitää homoseksuaalisuutta lääketieteellisesti epänormaalina. Räsänen kiistää sanoneensa tai ajattelevansa niin: kaikilla on sama ihmisarvo.
Toiviaisen mielestä käräjäoikeus ei antanut riittävästi painoarvoa seksuaalivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden oikeudelle tulla kohdelluksi tasavertaisesti muiden kanssa eikä vertaillut eri perusoikeuksia riittävästi toisiinsa.
Yksi kiinnostava puoli oikeusprosessia on se, mitä Räsänen on todellisuudessa sanonut Ruben Stillerin radio-ohjelmassa ja pamfletissaan, ja miten syyttäjät nuo sanomiset tulkitsevat. Räsänen ei väittänyt homoseksuaalisuutta geneettiseksi rappeumaksi, eikä sanonut, että homoseksuaalit eivät olisi Jumalan luomia eikä leimannut homoseksuaaleja taipuvaiseksi lasten hyväksikäyttöön, vaikka syyttäjä niin väitti. Kun muun muassa Yle nosti tämän esille, valtakunnansyyttäjä puolustautui toteamalla, että pitää erottaa syyttäjän suorat siteeraukset ja syyttäjän kuvaus siitä, miten lausumia on tulkittava.
Tapaus Räsänen on herättänyt kiinnostusta ja kuumentanut tunteita niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Vaikka Räsänen itse kehotti kannattajiaan asiallisuuteen, Toiviainen kertoo aggressiivista viesteistä ja suoranaisesta maalittamisesta. Hänen mukaansa äärioikeistolaisuus ja äärikristillisyys löysivät toisensa. Itse hän korostaa toimineensa tutkintapyyntöjen ja kanteluiden pohjalta, virkavelvollisuudesta.
Räsänen saa tukea konservatiivikristityiltä Suomesta ja maailmalta
Päivi Räsänen on saanut tukijoita eri puolilta maailmaa. Suomessa hänen tapauksensa tiimoilta perustettiin yhdistys puolustamaan sanan- ja uskonnonvapautta. Unkarissa hänen puolestaan järjestettiin iso mielenosoitus. Yhdysvalloissa kymmenen professoria vaati pakotteita valtakunnansyyttäjälle.
Suurin ja tärkein ulkomainen tukija on ollut kansainvälinen kristittyjen lakimiesten järjestö Alliance Defending Freedom International, joka kirjan mukaan oma-aloitteisesti lähetti heti tapauksen alkuvaiheessa lakimiehiään Suomeen. ADF:n lähettämät kaksi juristia tekivät Räsäselle testin. He totesivat, että oikeusprosessista tulee raskas ja että Räsäsellä on täysi oikeus luopua siitä poistamalla twiittinsä ja pamflettinsa julkisuudesta. Räsänen vastasi, ettei aio missään nimessä luopua. Vieraat olivat tyytyväisiä: Räsäseen kannatti panostaa.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavat järjestöt ovat syyttäneet ADF:ää äärikonservativiiseksi Yhdysvaltain kristillisen oikeiston järjestöksi. Kun arkkipiispa Tapio Luoman teologinen erityisavustaja Juha Meriläinen nosti Suomen Kuvalehdessä esiin nämä syytökset, ADF:n johtaja Paul Coleman kirjoitti kipakan vastauksen. Hänen mukaansa ADF taistelee uskonnollisten vähemmistöjen vainon lopettamiseksi kaikkialla maailmassa eikä ole koskaan tukenut homoseksuaalisuutta kriminalisoivien lakien säätämistä saati transsukupuolisten pakkosterilisaatiota.
ADF on puolustanut esimerkiksi uskonsa vuoksi vainottuja pakistanilaisia kristittyjä, ja se seuraa yli tuhatta tapausta sadassa maassa. Räsäsen oikeudenkäyntiä ADF pitää poliittisena ja näkee, että tavoite on hiljentää, käyttää oikeusjärjestelmää ideologisen muutoksen välineenä. Danielle Miettisen kirjan mukaan Coleman katsoo, että Euroopassa ollaan palaamassa inkvisition maailmaan ja että vihapuhelakien juuret ovat kommunismissa. Toki Räsänen on itse ollut säätämässä ja kannattamassa lakia, jonka mukaan hänet on nyt haastettu oikeuteen – syyttäjän tulkinta laista yllätti hänet.
Jäin kaipaamaan kirjasta Räsäselle tehtyjä kriittisiä kysymyksiä hänen tukijakunnastaan. Sen ymmärtää, että syytteeseen joutunut ottaa vastaan tukea mistä saa, mielellään omilta hengenheimolaisiltaan.
Onko Räsäsestä täysin ongelmatonta, että häntä tuetaan vahvasti esimerkiksi Unkarissa? Maassa, joka esti Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkka Kirillin asettamisen EU:n pakotelistalle. Perusteluna tälle oli Helsingin Sanomien mukaan ”pyhä ja luovuttamaton uskonnonvapaus”.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Korkein oikeus myönsi syyttäjälle valitusluvan Päivi Räsäsen tapauksessa – Ruben Stillerin radio-ohjelma ei ole enää kokonaisuudessa mukana
AjankohtaistaPäivi Räsänen kirjoittaa Facebookissa olevansa rauhallisella mielellä ja valmis puolustamaan sananvapautta tarvittaessa myös Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimessa.